mandag 20. juni 2011

La den rette komme inn

Denne filmen og boken har lenge vært på listen over hva jeg må se og lese.. Men etter å ha innsett at det kan ta fryktelig lang tid før jeg får lest boken, så jeg i går kveld filmen. Jeg har tidligere lest en annen bok av forfatteren, Håndtering av udøde, og den var veldig bra, foruroligende og creepy, skremmende og annerledes enn noe annet jeg har lest. Det samme var denne filmen, og helt sikkert boken også. Lindqvist har en helt spesiell stil, som ligger over hele filmen han har skrevet manus til.





Oskar er 12år, bor i blokk med moren sin og er ensom. Så flytter Eli inn i oppgangen ved siden av. Hun er ute tynnkleddd i snøen, og selvom hun sier at de ikke kan bli venner så blir hun den eneste vennen Oskar har.
Eli bor med Håkan, som dreper en ung gutt og tømmer han for blod, for å ta med hjem til henne. Neste gang går det galt, og Eli blir alene.
Filmen er en blanding av så mye, det er blod og skrekk, kjærlighet, ensomhet, vennskap, sterke foto, skjøre dialoger. Det er noen filmer som virkelig er kunst. 
Det er filmet så bra, blokker, snø, man hører knirkingen fra klærne. Jeg føler også at filmen får frem en særegen skandinavisk følelse, Lindqvist er god på sosialrealisme.

Jeg leste et sted at La den rette komme inn er et av unntakene hvor man kan se filmen før man leser boken. I filmen har de valgt å fokusere på forholdet mellom Eli og Oskar og det er flere historier og forklaringer som ikke er tatt med. Jeg vil gjerne vite mer om karakterene, og fundere over fortellingen på flere plan, samtidig som Lindqvist skriver så godt, så en gang kommer jeg til å lese boken.

Jeg håper noen vil lage film av Håndtering av udøde også, selvom zombier ikke er like populære som vampyrer..




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar