torsdag 14. april 2016

Jeg er Pilegrim


Jeg er Pilegrim har fått gode anmeldelser, den har solgt bra og venner av meg har anbefalt den. Så jeg gledet meg til å lese den - endelig skulle jeg kose meg med en spennende thriller.
Men jeg ble litt skuffet.

Boken handler om Scott Murdoch, eller er det Peter Cambell, eller er det Brodie Wilson? Eller Pilegrim, som kodenavnet hans er. Han har jobbet for en topphemmelig organisasjon i USA men vil prøve å leve et "vanlig" liv i Paris. Det varer ikke lenge. Boken begynner med et grusomt ekkelt mord i New York, men det er ikke her hovedhistorien ligger. I mange av kapitlene følger vi nemlig Saraseneren - en terrorist som jobber med et våpen som kan drepe millioner av mennesker. Det blir opptil Pilegrim å stoppe han.


Terry Hayes - Jeg er Pilegrim



Boken er spennende, hvertfall deler av den. Men jeg har noen innvendinger til språket i boken, det er korte, konsise, enkle og litt "macho" setninger. Og den er full av klisjeer, ingen dybde. Jeg tror det er meningen at man som leser skal synes at hovedpersonen er tøff, mystisk, smart og kjekk, at menn skal ville være som han og at kvinner skal ville ha han. Men man blir aldri godt nok kjent med han til å bry seg. Til det er boken for overfladisk. De andre karakterene oppfører seg slik karaktertrekkene de har fått tildelt sier; de er snille, modige, slemme eller smarte. Hayes bygger ofte opp til en spenning som ikke alltid kommer, med cliffhangere i annethvert kapittel som "vi burde selvsagt ha visst bedre" eller "jeg kunne ikke ha tatt mer feil". Jeg syns boken ender opp med å være helt middels.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar