mandag 17. januar 2011

Berømmelse

Jeg elsket Kehlmans forrige bok, Oppmålingen av verden, om de to kjente vitenskapsmennene Gauss og Humboldt. Den var morsom, smart og jeg likte at den blandet fakta og fiksjon.



Hans andre utgivelse er en bok med 9 fortellinger, som mer eller mindre flettes inn i hverandre. Det er en bok fra "nåtiden", med for det meste ganske selvopptatte hovedpersoner. Jeg vet ikke om forfatteren prøver å si noe om vår tids egosentrisme, men isåfall så er jeg ikke sikker på om jeg er enig. (Jeg tror ikke de var noe mindre selviske i gamle dager).

I den første fortellingen handler det om Ebling, som gir etter for presset og skaffer seg en mobil. Han får oppringninger som ikke er ment til han, har han fått et nummer som tilhører noen andre, og er det den kjente skuespilleren Ralph? Livet hans blir både mer spennende og mer kjedelig. Det er mobilen som skaper all spenningen, men livet hans blir desto mer kjedelig i forhold. 
Fortellingen om forfatteren Maria Rubinstein som i siste liten stepper inn for en kollega på en slags kultur-rundreise i Usbekistan eller Turkmenistan (uvisst i hvilket av landene), er en av de beste i boken, den er desperat og spennende.
Ellers er det den verdensberømte forfatteren av "alternative-finn-deg-selv"-bøker, kjæresten til en lettere nervøs forfatter som er redd for å bli brukt i en av bøkene hans, den oppdiktede kreftsyke gamle damen som ikke vil la forfatteren ta livet av henne, en mann som lar seg rive med og starter å leve et dobbeltliv, skuespilleren som får identiteten stjålet, og en datanerd som forteller om en opprivende businesstur. (Sistnevnte fungerer dårligst av historiene, den er skrevet på et slags "data-slang"-språk, den er liksom skrevet inn til et forum på internett).

Et problem med boken er oversettelsen. Når man leser så er det noe litt unaturlig over språket, det er fordi oversetteren har beholdt den tyske setningsoppbygningen som ikke fungerer like bra på norsk.
Dette er ingen "feelgood" bok, men den er ikke tragisk og trist heller. Den er litt avmålt, observerende på en måte. Jeg syns den er oppfinnsom, og nesten alle historiene har noe ved vårt moderne samfunn som man kan eller bør tenke litt over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar