mandag 24. januar 2011

Solar

Solar handler om Michael Beard, en middelaldrende Nobelprisvinner i fysikk. Hans femte kone har akkurat funnet ut at han har vært utro, mer enn èn gang, men hun skiller seg ikke. Hun er utro tilbake. Da blir Beard forelsket i henne på nytt.


Han er "sjefen" på et nyopprettet nasjonalt senter for forskning, men med flere irriterende ansatte enn han selv, spesielt unge Tom Aldous. Beard lever godt av berømmelsen og innflytelsen han har som Nobelprisvinner, og takker ja til et opphold på Svalbard for å studere klimaforandringene på nært hold, og etterhvert ender han opp som aktiv forkjemper for saken, med noen egeninteresser i bunn selvfølgelig.
Boken er faktisk veldig morsom, flere ganger jeg måtte le høyt, og det skjer ikke så ofte når man leser. Beard er så seriøs, og ser ikke alltid humoren i situasjonene han havner oppi selv, og da syns jeg det er enda morsommere. Som for eksempel rotet som oppstår i støvelrommet på Svalbard.
Beard er ikke alltid en like sympatisk hovedperson, spesielt i andre halvdel av boken. Der forsvinner mye av humoren også, boken blir hakket mørkere.
Jeg syns Ian McEwan skriver veldig godt, han er god til å komme opp med karakterer, som er lett å se for seg. Jeg har ikke lest noe annet av han, (bare sett filmatiseringen til Atonement, som var fantastisk). Jeg har tittet på de andre bøkene hans, og han virker som en veldig allsidig forfatter, jeg tror jeg kommer til å lese mer av han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar