mandag 30. mai 2011

Herre

Niels Fredrik Dahl har skrevet en av yndlingsbøkene mine, Herre. Om Bernard Herre som var venn med vellykkede Welhaven, og dypt og hemmelig forelsket i Camilla Collett. Dahl har diktet fritt rundt det som er kjent av fakta. Herre skrev litt selv, og boken til Dahl er både poetisk og enkel på samme tid. 
Dahl får frem Bernards personlighet på en fantastisk måte, både gode og dårlige sider, hele mennesket. Det er interessant syns jeg å lese om Oslo for hundre år siden på en troverdig måte, Dahl får frem hverdagslivet i det som den gang var en skitten by.. Troverdig er også beskrivelsene av Welhaven, Collett og Wergeland, man ser de virkelig for seg. 
På lørdag var jeg på skogstur i Mellomkollen, hvor Herre likte å gå og hvor han omkom i det som ble beskrevet som et vådeskudd. Skogen her er slik jeg forestilte meg det da jeg leste boken for lenge siden..



 



1 kommentar:

  1. spennende ! fikk litt lyst å lese denne boken :)

    SvarSlett