torsdag 10. mai 2012

Svensk

Jeg har lenge tenkt at jeg vil prøve å lese noen svenske pocketbøker. Der jeg jobber har vi en veldig bra skandinavisk avdeling, og jeg gikk og kikket og bladde og endte opp med med Zlatans biografi og en roman først utgitt i 1958, som til og med er anbefalt av Don Draper på coveret.



Litt rart at jeg kjøpte en bok om Zlatan egentlig, en selvgod svenske som kommer med mannsjåvinistiske utsagn. Men jeg tror boken er veldig bra, og Zlatan er jo veldig veldig stor, kanskje mer enn vi skjønner. Det er jo en oppvekstskildring, fra innvandrermiljøet i Malmö. Tror det blir bra!

Det bästa av allt er en roman fra etterkrigstidens New York, i beste Mad Men stil. Og ja, det var derfor jeg kjøpte den. Når jeg først skal lese på svensk så burde jeg vel ha holdt meg til svenske forfattere, men klarte ikke la være. Tenker den sikkert er kulere på svensk enn på norsk, billigere var den også.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar