torsdag 11. november 2010

Hjem til jul

Jeg har vært på kino, og sett Hjem til jul, Bent Hamers nye film. Den er basert på en novellesamling av Levi Henriksen, som jeg ikke har lest.

Det er julaften, i bygda Skogli. Det er flere historier som mer eller mindre flettes inn i hverandre, men felles er at alle historiene er såre. Trond Fausa Aurvåg er en familiefar som er forlatt for Rhoar med H. Han skal ikke få se barna før etter jul, har eksen bestemt. Han tar saken i egne hender, og står for det morsomme i filmen, selvom hans historie også i bunn er vond. Det er uteliggeren Jordan, som skal hjem til jul, et gravid kjærestepar som har tatt seg ulovlig over grensen, elskerinnen som innser sannheten, legen som heller jobber på julaften, en eldre mann som steller til jul, en tenåring som later som de ikke feirer jul hos han for å være sammen med en islamsk jente samt en liten gutt i et annet land som bare vil ha et juletre.

Tenåringene er det svakeste i filmen, de spiller rett og slett for dårlig og historien er ikke så interessant. Ellers er det mange gode og kjente skuespillere, jeg likte spesielt godt elskerinnen, Nina Andresen Borud. Film-musikken er det Kaada som har laget, og jeg la merke til under filmen hvordan den bandt sammen historien, og skapte en sår tone. Maria Mena har laget avslutningsmelodien, som også var fin. Jeg syns filmen var bra, men jeg hadde nok feil forventning da jeg satte meg i salen, jeg trodde den skulle være mer koselig, kanskje litt alvorlig her og der, og litt morsom. Filmen er alvorlig, trist, men litt morsom iblant, og fokuserer på de som ikke har den tradisjonelle koselige familiejulen. Det var spesielt en historie jeg fikk helt gråten i halsen av. Jeg syns det er bra med både bok og film med dette temaet, for det er nok ganske mange som ikke har det så bra i julen, men for meg ble det litt for trist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar