onsdag 6. april 2011

Mordet på Anonym

Anynom har kommet med ny bok, og jeg har ikke lest de tre første men denne hadde så fint cover og så var jeg nysgjerrig på om det var Anne Holt som var forfatteren.. det er hun ikke, men jeg lurer fryktelig på hvem det er! Jeg tror kanskje at jeg blir skuffet når det endelig kommer frem, at det er en kulturjournalist fra P2 og ikke Jon Almaas. 



I boken "Mordet på Anonym" har Aslak Sira Myhre, med hjelp fra Bjarne Håkon Hanssen og First House, laget en bokfestival-danskebåt. Dansebåten til Stenaline er nå Lesebåten. Programmet er Anonymitet og hovedattraksjonen er at Anonym skal holde foredrag og dermed avsløre seg selv. Men han dukker selvfølgelig ikke opp, og tidligere leder av voldsavsnittet i Oslo, nå privatetterforsker, Finn Abrahamsen, blir tildelt etterforskningsoppgaven når de finner masse blod på lugaren til Anonym. Anne Holt og Jan Guillou dukker opp ganske ofte og mener de har løsningen, og det er som regel Kagge som får skylden..
Finn Abrahamsen er ikke den skarpeste kniven i skuffen, men han får en del hjelp fra Marta Norheim, så saken går fremover. Det er noe påskekrimaktig over boken, men den kunne vært litt mer spennende syns jeg, kanskje flere mord?
Nordheim har analysert de tre forrige bøkene, og handlingen i disse trekkes derfor frem hele tiden for å hjelpe til i etterforskningen. Det skjer litt for mange ganger syns jeg, og hadde jeg faktisk lest de tre bøkene hadde jeg hvertfall ikke likt å få det repetert så mange ganger.
Jeg syns heller ikke at den er noe særlig morsom, men allikevel så er det ikke en dårlig bok. Jeg tror at Anonyms bøker passer best for de som er i kulturbransjen, eller de som gjerne vil være med. Det er nok det de syns er kulest, å lese om hverandre, kanskje seg selv, og le av karakteristikker av andre de kjenner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar